HOE JE 1 GEBOUW NEERZET EN ER TEGELIJK 2 OPZET

De Opel en Kia MegaStore aan de rand van Gent is een nieuw project van Grensland Autogroep. 2 showrooms van in totaal 4.150 m² huisvesten de nieuwste modellen van Kia en Opel. Straks kunnen honderden klanten hier een magisch moment beleven wanneer ze voor het eerst achter het stuur kruipen van hun nieuwe wagen. Voor het zover is, sleutelen aannemer Mathieu Gijbels en architect Frank Tack van HVC Architecten samen verder aan een bijzondere constructie in de auto-industrie.

Lees het verhaal

Toekomstgericht ontwerpen

HVC Architecten is een bureau met 3 partners en 12 bouwprofessionals dat gegroeid is uit Helsen & Van Com Architecten. Vanuit Hasselt en Keerbergen werken ze aan een portfolio vol praktische, toegankelijke architectuur. Naast industriebouw en logistiek tekenen ze veel kantoren en appartementsgebouwen. Maar vooral ontwerpt HVC Architecten toekomstgerichtheid. Daarvoor werken ze samen met De Voordenkers van Mathieu Gijbels. De Opel en Kia MegaStore van Grensland Autogroep bleek zowel voor de architect als de aannemer een uitdaging in vooruitzien.

De voordelen van Voordenken

Hoe ontwerp en bouw je een constructie waarvan de technieken bij aanvang niet allemaal gekend zijn? Hoe begin je aan 1 project waarvan je met zekerheid weet dat het er ooit 2 zullen worden? En vooral: met welke aannemer durf je het aan om garanties te krijgen voor zoveel ongekende variabelen? Architect Frank Tack: “De kwaliteit van een aannemer ontdek je met de complexiteit van de opdracht of beter: liefst ervoor. Daarom werk ik graag met het team van Mathieu Gijbels. Hun werfleider heeft daarna maar een half woord nodig.”

Een half woord met een heel verhaal

Voor de start van het project waren nog niet alle technieken gekend. Dit perceel van de opdracht was namelijk voor een andere partij omdat het over specifieke garagetechnieken ging. Die moesten allemaal voorzien én gecoördineerd worden, ook al was dat geen deel van de opdracht van Mathieu Gijbels. Precies daarin kon werfleider Davy Hendrix uitblinken. Een BIM-proces is een snel proces. Alle mogelijke knelpunten en problemen zijn op voorhand opgelost. Alles wordt op voorhand gefabriceerd. Wat op de werf wordt geleverd, is niet alleen precies op maat, maar ook precies op tijd. Just in time bouwen, noemen ze het. “Snel denken, snel werken”, vat architect Frank Tack samen.

Hoe 1 gebouw verandert in 2 gebouwen

Dit gebouw huisvest de dealers van zowel Opel als Kia. 2 merken dus in dezelfde garage. Wat bij mensen thuis vaker voorkomt, is voor autoconstructeurs toch even anders. Want elk merk heeft zijn eigen identiteit. Die moet je vertalen in architectuur. In toonzalen met verschillende plafond- en platformhoogtes.

Zo bouw je een Siamese tweeling

Tegelijk delen 2 verschillende werkplaatsen hetzelfde magazijn en een aantal gemeenschappelijke functies doorheen het gebouw. Op zich is dat niet de grote moeilijkheid volgens architect Tack: “Dé uitdaging zit in de vraag om het gebouw zo te ontwerpen dat het later volledig ontdubbeld kan worden. Om het op te splitsen in 2 afzonderlijk functionerende eenheden, maar toch eerst als een Siamese tweeling te bouwen”. Alles is voorzien om de gebouwen te scheiden als dat nodig is. Volgens architect Tack kan je zo’n complex project niet met alle aannemers realiseren: “Mathieu Gijbels heeft zelf alles en iedereen in huis om het meeste werk zelf uit te voeren of te produceren. Als je hetzelfde werk met 20 verschillende partijen moet doen, zit je vast met de coördinatie. En met de planning.”

Elke druppel regenwater wordt gebruikt

Toch bleek de constructie niet de enige uitdaging achter het ontwerp. Een garage met een carwash heeft een grote waterbehoefte. Daarenboven moest voorkomen worden dat vers regenwater potentieel aanwezige vervuiling verder zou uitspoelen naar de grondwaterlagen. Gelukkig heeft België veel regen. Daarom werd het benodigde waterdebiet berekend voor de carwash en voor de andere regenwater toepassingen in het gebouw en kreeg het dak een voorziening om voldoende regenwater op te vangen. De benodigde regen loopt via een deel van het dak naar een grote ondergrondse watertank. Daar wordt het water opgeslagen voor gebruik in de carwash. De rest van het hemelwater valt op een groendak en bewatert daar de planten of verdampt. Zo gaat er geen enkele druppel water verloren en is er geen belasting voor het rioleringsstelsel. Regenwater op de parking rondom het complex wordt via filters gereinigd en ondergronds via een microleiding naar open water afgevoerd.

Van brownfield naar blinkend autopaleis

Het bedrijfsterrein waar straks nieuwe Kia’s en Opels aan de man of vrouw worden gebracht, heeft een minder glanzend verleden. “Ooit stond hier een teerfabriek”, zegt architect Tack, “elke kubieke meter grond werd thermisch gereinigd in het buitenland.” Elke schep zand ging onder de blik van de milieucoördinator. Toen de werfleider om aangepaste veiligheidsmaatregelen vroeg, kregen de werkmakkers geen papieren mondmaskers, maar échte gasmaskers. Of dat nodig was? “Zeker niet”, zegt Frank Tack, “maar we hebben wel geweldig goed gelachen met de reactie van de ploeg die de maskers voorgeschoteld kreeg.” De sfeer zat er meteen goed in op de werf. Dat straalt af op het gebouw. En straks schittert het vast in de toonzaal.