HOE DE SERVICE SOMS PAS BEGINT NÁ DE SERVICE

William is al 12 jaar servicetechnieker en al even lang goedgeluimd. Dat moet ook wel: het is pas 6.45 uur wanneer hij uit zijn bestelwagen stapt. Lees hier hoe William pas op zijn best is als het bouwen achter de rug is…

Lees zijn verhaal

Het is niet omdat een werf mooi opgeleverd is dat het werk klaar is

William Vanderstuyft is al 12 jaar servicetechnieker bij Mathieu Gijbels en al even lang geweldig goedgeluimd. Dat moet ook wel: het is pas 6.45 uur in de ochtend wanneer William uit zijn bestelwagen stapt en de vrieskou breekt met een hartelijk “Goeiemorgen!”. Zijn tongval verraadt een warm karakter en een Oost-Vlaams verleden aan de voet van de Muur. Die van Geraardsbergen. Samen met 6 collega’s doorkruist William het land met een uitgeruste bestelwagen. Want het is niet omdat een werf mooi opgeleverd is dat het werk klaar is. Elke dag is William onderweg om klanten te helpen met onderhoud, herstellingen en noodinterventies. Zoals die keer toen het plafond water lekte in de vorm van een perfect vierkant. Maar dat is een ander verhaal…

Hij is mechanicus van opleiding, servicetechnieker van beroep en scooterrijder van passie

Vandaag begint Williams dag in het magazijn van een koerierdienst. In de hoek van het gebouw wacht een probleem op de vingervlugheid van William. Ladders schuiven van het dak van de bestelwagen. Zaklampen snijden door het donker. De eerste klus: een elektrisch probleem herstellen, zodat de volgende ploeg weer iets minder op de tast tijdens de nacht werkt. William werd geboren in 1960, net zoals zijn favoriete Vespa. Hij is mechanicus van opleiding, servicetechnieker van beroep en scooterrijder van passie. Maar van maandag tot vrijdag is zijn kantoor een bestelwagen met zijn eigen foto en naam op de linkerflank. Het licht knipt aan, waarmee het eerste probleem van de dag van Williams to-dolijst verdwijnt.

Voordenken: problemen oplossen voor ze zich kunnen voordoen

“De theorie is één ding. De praktijk zijn véél dingen”, zegt William. We zijn onderweg naar de volgende opdracht. Een hamburgerrestaurant dompelt de parking onder in een neon zonsopgang. Van de echte zijn we nog 1 uur en 2 koppen koffie verwijderd. “Het leukste aan deze job? Vrijheid, afwisseling en de voldoening om klanten te helpen. En elke dag andere problemen die om andere oplossingen vragen.” Het hamburgerrestaurant heeft een balustrade nodig. Of juister: op maat gemaakte aluminium profielen. William staat al op zijn ladder met de kniptang en het kitpistool. Plots bedenkt hij zich: “We gaan dat anders doen”, zegt hij. “Zie je die speelhoek? Daarboven hang ik alleen dingen die nooit meer kunnen loskomen.” Dat noemen ze Voordenken bij Mathieu Gijbels: problemen oplossen voor ze zich kunnen voordoen. Beseffen dat er later kinderen in de speelhoek zullen zitten. En de kans dat iets ooit loskomt en valt, verkleinen tot 0%. Job done.

William is een mobiele werkplaats op zichzelf

Deze zomer gaan William en zijn vrouw elk met hun vintage Vespa samen toeren door Italië. Van het noorden tot de vulkaan Etna op Sicilië en weer naar boven. 2 keer 4.000 kilometer. Robby, de werfleider van Mathieu Gijbels bekijkt het werk en knikt goedkeurend: “William is een mobiele werkplaats op zichzelf. Wat goed is aan ons model is dat de klant maar 1 persoon moet bellen.” Het resultaat: tiptop afgewerkt aluminium maatwerk boven onze hoofden. Daarna wacht een automatische deur in een showroom op de expertise van William. “De meeste techniekers zouden de motor gewoon vervangen. Maar dat is te gemakkelijk voor ons, en veel te duur voor de klant”, beslist hij. “Elektronica heeft meer geheimen dan lekkende waterleidingen”, zo leren we. Maar mysteries zijn er om te ontsluieren. En defecte deuren om te herstellen.

Schaars zijn de bedrijven waar millimeters het aanzien van meters krijgen

“Zeker een héle millimeter nog!”, roept Robby naar beneden. Schaars zijn de bedrijven waar millimeters het aanzien van meters krijgen. William schroeft het slot van de deur naar links. Een héle millimeter. Details maken of kraken de bouw, hoe groot de werf ook is. De werfleider springt in zijn wagen naar het volgende project en begroet William met een gemeend “Goed stofzuigen!”. “Ik denk dat de borstel het meest gebruikte werktuig is op onze werven”, zegt William. Alles moet perfect netjes zijn. Perfect afgewerkt en brandschoon. Zo is het vast ook met die oude Vespa’s in zijn garage.

Onze andere verhalen

Romy Schmitter

Projectvoorbereider: waar creativiteit en precisiewerk perfect samenvallen.